"جولان موتورسیکلتهای آلاینده" آسمان تهران را سیاه کرده است.
موتورسیکلتهای کاربراتوری که بخش عمدهای از موتورسیکلتهای ایران را تشکیل میدهند، بهدلیل استفاده از فناوری قدیمی و ناکارآمد در سیستم سوخترسانی و احتراق، به یکی از بزرگترین منابع آلودگی هوای شهری تبدیل شدهاند.
یک موتورسیکلت کاربراتوری میتواند تا 15 برابر بیشتر از یک خودروی سواری استاندارد یورو5 آلاینده تولید کند.در برخی شرایط، این میزان انتشار برای آلایندههایی مانند مونوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته حتی به 20 برابر خودروهای استاندارد نیز میرسد.
بر اساس آمارهای رسمی، موتورسیکلتها حدود 30 درصد از آلودگی هوای کلانشهرهایی مانند تهران را به خود اختصاص میدهند.
بر اساس آمارهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، حدود 13 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند که از این بین 5 میلیون مربوط به تهران است. نکته قابل توجه اینجاست که از این 13 میلیون تنها 6 هزار دستگاه موتورسیکلت به معاینه فنی مراجعه کردهاند که بهگفته جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، 90 درصد این موتورسیکلتها فرسوده هستند.
با توجه به این آمار، نیاز به برنامهریزی و اجرای سیاستهای مؤثر برای کاهش آلودگی هوا احساس میشود. ترویج استفاده از موتورسیکلتهای برقی، ارائه تسهیلات به مالکان برای تعویض موتورسیکلتهای فرسوده و افزایش نظارت بر اجرای معاینه فنی میتواند گامهای مؤثری در این راستا باشد.
کد خبر: 18618 - منبع خبر: خبرگزاری تسنیم