موضوع بنزین و ناترازی آن که این روزها از مسئولان تا کارشناسان بهروی نحوه مواجهه با معضل آن صحبت میکنند، به یکی از چالشهای اساسی کشور تبدیل شده است؛ چرا که از یک سو، با افزایش سالانه یک تا ۱.۵ میلیون خودروی عمدتاً پرمصرف به چرخه حملو نقل کشور و رشد سالانه بیش از ۸ درصدی در مصرف مواجه هستیم و از سوی دیگر با عدمافزایش ظرفیت تولید، ناترازی تولید و مصرف سالبهسال در حال افزایش است.
محمدرضا عارف، معاون اول دولت چهاردهم نیز در جلسه معارفه وزیرنفت درباره مدیریت سوخت و بنزین توضیح داد و گفت: "تولید روزانه بنزین ما ۱۱۰ میلیون لیتر و مصرف تا ۱۴۰ میلیون لیتر است. کدام عقل سلیم میتواند بپذیرد بنزین را با دلار وارد کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ البته فعلاً کاری نمیخواهیم بکنیم و نگویند عارف حرفی زده و دولت دنبال آزادسازی است ولی اینها واقعیت است."
عارف ترجیح داد فعلاً چیزی از افزایش قیمت بنزین نگوید. در هر صورت شرایط کشور از نظر مصرف بنزین و قیمت آن که به دلیل تورم ایجاد شده در سالهای اخیر پایین به نظر میرسد و مصرف آن را بالا برده، مناسب نیست. دولت دوازدهم در حالی دولت را تحویل داد که تولید بنزین بین ۱۱۰ تا ۱۱۳ میلیون لیتر بود و مصرف داخلی زیر ۱۰۰ میلیون لیتر که باعث شده بود بتوانیم بنزین را صادر کنیم.
کد خبر: 18162 - منبع خبر: khabaronline.ir