1404/7/5
خبرنگار:
0
8903
کد خبر: 29461
چاپ

نمایشگاه الکامپ هر ساله با هدف معرفی کسب و کارهای فعال در حوزه هوشمندسازی، نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

امسال نیز مصادف با بیست و هفتمین دوره این نمایشگاه فرصتی فراهم شد تا با بررسی وضعیت غرفه‌داران و شرکت‌های حاضر، به مسیری که این نمایشگاه و رویدادهای مشابه طی می‌کنند بپردازیم. 

رسالت اصلی این نمایشگاه و حتی دیگر رویدادها با مضامین مشابه، معرفی و آشنایی با فعالین حوزه تکنولوژی، فراهم کردن بستر مناسب جهت هم افزایی و همکاری بین شرکت‌ها و ایجاد مسیری هموار برای توسعه و پیشرفت کشور است. 

با توجه به این نکته، انتظار می‌رود در چنین رویدادهایی با اتفاقات نو و تازه ای روبرو شویم که انگیزه فعالیت سایر علاقمندان و ورود آنان به این حوزه را به وجود آوردند.

با حضور در این نمایشگاه و گفتگو با تعدادی از غرفه‌داران حتی به عنوان بازدید کننده ساده‌ای که دانش تخصصی ای در این زمینه ندارند، می‌توان متوجه شد که انتظاری که از بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی توسعه فناوری کشور می‌شد داشت، برآورده نشده است. 

با وجود حضور پاویون‌های تخصصی، شرکت‌های دانش بنیان و حتی همکاری با سمپاد برای پررنگ‌تر کردن نقش استعدادهای جوان اما باز هم با گشتن در سالن‌ها و آشنایی با پروژه‌ها می‌توان پی برد که بسیاری از شرکت‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند. 


الکامپ سال‌هاست جز برترین نمایشگاه‌ها برای علاقمندان به تکنولوژی بوده اما گویی مسیری که در آن حرکت می‌کند خلاقیت و نوآوری ندارد و در همان راه آشنا و تکراری ای که شروع کرده است پیش می‌رود.

شرکت‌های فعال حال حاضر در حوزه فناوری این روزها با مانور دادن بر ایده‌های گذشته و صرف زمان و هزینه صرفاً روی توسعه پروژه‌های از پیش داشته یا با موضوعات تکراری، نتوانستند رنگ و بوی تازه‌ای به این رویداد بدهند. 

انتظار می‌رود برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، بستر هوشمندسازی و حرکت کشور با پیشرفت‌های روز دنیا را میسر و برای فعالیت تازه کاران این حوزه انگیزه‌سازی کند.


اما متاسفانه سال‌هاست که شرکت‌های حتی دانش‌بنیان با در پیش گرفتن راهکارهای آشنا و کم ریسک به جای ورود به بازارهای بکر و نو و فعالیت در پروژه‌های تازه، تنها به توسعه‌های پروژه‌های قبلی و طرح‌های قدیمی خود اکتفا کرده و به جای سرمایه‌گذاری در مسیرهای جدید که پتانسیل ایجاد بازار رقابتی را دارند، به راه همیشگی خود ادامه می‌دهند؛ که همین موضوع الکامپ و دیگر محیط‌هایی با پتانسیل مشابه را از رسالت اصلی خود دور می‌کند و باعث می‌شود جذابیت محتوایی که این نمایشگاه‌ها چه برای بازدید کنندگان چه سرمایه‌گذاران و فعالان باید داشته باشد به جذابیت ظاهری غرفه‌ها محدود شود.

غرفه‌های برخی برندهای معروف نیز چند سالیست به جای تمرکز بر تکمیل طرح‌های ناتمام یا تعریف طرح‌های موثر در هوشمندسازی، به سمت تجمل در فضای فیزیکی غرفه رفته و صرفاً با نمایش المان‌های گرافیکی و هزینه‌های هنگفت ساخت مانیتورها و معماری فیزیکی غرفه‌ها، به دنبال جذابیت ظاهری برای مردم هستند.

با بررسی تمامی موارد می‌توان جمع بندی کرد که هزینه های سرسام آوری که برای برگزاری چنین رویداد های صرف می‌شود تا زمانیکه با آینده نگری و طرح توسعه درستی پیش نرود نه تنها نمیتواند اثرگذاری داشته باشد بلکه تنها بار مالی اضافه ای برای کشور بهمراه دارد.

باید دید مدیران اجرایی الکامپ برنامه‌ای برای تغییر رویه و استفاده از روش‌های نوین و تازه دارند یا نه؟

کد خبر: 29461 - منبع خبر: پایگاه خبری سهامداران عدالت


مطالب پیشنهادی